Monday, September 08, 2008

Akibat Fitnah!!!



Di Madinah, ada seorang lelaki yang mempunyai adik perempuan yang sedang sakit. Lelaki itu pulang ke kampung apabila diberitahu mengenai adik perempuannya yang sedang sakit kuat. Lelaki itu tinggal di kampung sehingga adiknya meninggal dunia.

Selepas selesai mengebumikan adiknya, dia pun pulang ke rumah. Tiba-tiba lelaki itu teringat beg duitnya tertinggal di dalam kubur adiknya. Lalu, dia mengajak kawannya pergi bersama-sama ke kubur. Lelaki itu meminta tolong kepada kawannya menggali kubur adiknya. Kawannya segera menggali kubur itu.

Lelaki itu pun bertanya kepada kawannya, "Bagaimanakah keadaan adikku di dalam kubur itu?"


Kawannya pun menggali lubang kubur itu. Tiba-tiba mereka melihat ada api menyala dari lubang kubur itu. Kawan lelaki itu pun segera menutup lubang kubur itu. Lelaki itu segera pulang ke rumahnya dan bertemu dengan ibunya.


Lelaki itu bertanya kepada ibunya, "Wahai ibuku, bolehkah ibu menceritakan perbuatan yang tidak baik yang sudah adikku lakukan?" Ibunya berkata, "Adikmu itu suka pergi ke rumah jiran dan menceritakan keburukan orang lain. Dia suka menyebarkan fitnah."

1 comment:

nur_iman said...

salam...cerita yg menginsafkan..hu3