Tuesday, January 05, 2010

Menjadi Hamba Yang Syukur dan Soleh..



"Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang pandai mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan jadikanlah aku orang yang beramal soleh yang Engkau redhai, dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan orang-orang soleh."
(Surah An-Naml:19)

Penjelasan Ayat Al-Quran:
Petikan ayat al-Quran di atas adalah doa yang diucapkan oleh Nabi Sulaiman a.s. dalam satu peristiwa di mana baginda menyaksikan semut yang ketakutan ketika baginda dan pasukannya melintasi sarang semut. Nabi Sulaiman tersenyum melihat kejadian itu. Saat itu baginda sedar bahawa Allah telah mengurniakan nikmat yang sangat luar biasa hebatnya yang tidak dikurniakan kepada orang lain.

Kerana begitu besarnya nikmat Allah kepada baginda, sehingga pada ketika itu baginda dapat mendengar perintah ratu semut yang mengarahkan rakyatnya masuk ke sarang, lantaran risau dipijak oleh Nabi Sulaiman a.s. dan pasukannya.


Nabi Sulaiman tidak sombong malahan baginda merasa rendah dan kecil di hadapan Allah. Kerana itu baginda berdoa agar dijadikan seorang yang pandai mensyukuri nikmat Allah. Baginda juga berdoa agar dijadikan orang yang melakukan amal soleh yang diredhai Allah dan dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang soleh.


Sebagai bukti syukur kita kepada Allah,
agar kita tidak menjadi sombong dan lupa kepada Allah, apabila kita mendapat sesuatu nikmat, maka bacalah doa Nabi Sulaiman ini.

No comments: